أكثر حاجة بتضايقني - What annoys me the most

عارفين ايه اكتر حاجة بتضايقني في مرضي ده؟
(بطانة الرحم المهاجرة - Endometriosis )
الناس .. اه والله زي ما بقولكم كده
انا ساكنة في مصر الجديدة وبدرس في جامعة القاهرة
فمافيش طريقة انسب من المترو اني اروح بيها الجامعة
كتير من الأوقات بحس بألم شديد في بطني وضهري وبينزل على رجلي كمان
لما بستأذن حد في المترو اني اقعد مكانه
او في عربية السيدات اقول يا جماعة انا تعبانة ممكن حد يقعدني؟
الكل بيبصلي باستغراب او بقرف او باستياء
ومرة سمعتها بودني "هي بتقوم الناس ليه؟ دي حتى صغيرة تستحمل
أمال الكبار يعملوا ايه؟ جيل اخر زمن"

ومرة تانية كنت في العربية المشتركة وقدامي واحد قاعد وهينزل المحطة الجاية
بصلي وشافني تعبانة ووشي اصفر من كتر الألم والنزيف فهز راسه بمعنى "تعالي اقعدي"
وقام من على كرسيه وراح عند الباب .. من فين ماعرفش ظهر واحد
وفي ثانية لقيته قعد مكان الشاب اللي نزل وبصلي بصة "عايزة حاجة؟"
من كتر ما صعبت عليا نفسي وقتها والوجع اللي كنت فيه
دموعي فضلت تنزل غصب عني .. شافني راجل عجوز وأصر اني اقعد مكانه وقال بصوت مسموع "يا خسارة على الرجالة"
على فكرة مش لازم ابقى كبيرة في السن او حامل عشان يبقى من حقي اني اطلب من الناس انها تقعدني .. ولا لازم يبان عليا المرض
عشان اصعب عليهم ويقعدوني .. قوتي في عدم اظهار مرضي
قوتي في تحملي وصبري .. الحمد لله من فترة جبت كرسي بيتطبق
صحيح هو تقيل شوية وشيلة بس رحمني من قسوة الناس في معاملتها ليا لمجرد أن مرضي خفي مش ظاهر لعيونهم

Leave a Reply